پنجشنبه ؛ 29 شهريور 1403
12 دی 1400 - 14:47

آتش بس فوری برای نجات از کابوس جنگ

تنها یک قدم مانده است به آزادی شهر مأرب مرکز استان مأرب یمن که عربستان سعودی، امارات عربی متحده، آمریکا و انگلیس خواهان برقراری آتش‌بس فوری در این استان شدند.
نویسنده :
حامد موحدی
کد خبر : 10606

پایگاه رهنما:

تنها یک قدم مانده است به آزادی شهر مأرب مرکز استان مأرب یمن که عربستان سعودی، امارات عربی متحده، آمریکا و انگلیس خواهان برقراری آتش‌بس فوری در این استان شدند.
سفرای ریاض، ابوظبی، لندن و کاردار آمریکا در یمن روز سه شنبه گذشته گردهم آمدند تا برای فرار از معرکه ای که سعودی  ها در آن گرفتار آمده اند، راهی پیدا کنند. آنها پس از دو روز جلسه و همفکری با هم، نهایتا با انتشار یک بیانیه مشترک به نگرانی عمیق خود از حملات مستمر حوثی‌ها به مأرب اشاره کرده و بر نیاز به آتش‌بس فوری تأکید کردند. ریاض، ابوظبی، واشنگتن و لندن حالا که در آستانه شکست قطعی گرفته و پس از 7 سال جنگ و جنایت علیه زنان و کودکان بی دفاع یمنی خود را در سراشیبی سقوط نظامی و اخلاقی در این کشور می بینند، مزورانه مدعی شده‌اند که درخواست برقراری فوری آتش‌بس به‌ویژه با توجه به تعداد زیاد آوارگان یمنی که در نتیجه درگیری‌های نظامی  بی‌خانمان شده‌اند، صورت گرفته است. درخواست آتش‌بس در شرایطی مطرح می شود  که شهر مأرب بعد از ماه‌ها نبرد انصارالله با ائتلاف سعودی در آستانه سقوط قرار گرفته است. «ابراهیم محمد الدیلمی» سفیر یمن در تهران هفته قبل در یک نشست تخصصی درباره تحولات یمن، جنگ مأرب را سخت‌ترین نبرد، چیزی شبیه به جنگ «حلب» در سوریه دانست؛ جنگی که برخی آن را «مادر جنگ‌ها» یا «استالینگراد سوریه» نام‌گذاری کردند.

  • «نه» انصارالله به آتش بس ائتلاف غربی- عربی

وزیر خارجه دولت نجات ملی یمن، بیانیه مشترک عربستان سعودی، امارات، آمریکا و انگلیس در خصوص یمن را که خواهان توقف درگیری‌ها در مأرب است را تعارفات دیپلماتیک خواند و گفت که این بیانیه حتی ارزش جوهر مصرفی را  هم نداشت. هشام شرف عبدالله، وزیر خارجه دولت نجات ملی یمن  به بیانیه مشترک عربستان سعودی، امارات، آمریکا و انگلیس در خصوص یمن واکنش نشان داد و گفت: «این بیانیه تنها یک تعارف در برابر جامعه بین‌المللی است تا کشور‌های ائتلاف سعودی را مانند کبوتر‌های صلح جلوه دهد.»

  • یمن ؛کابوسی که برای بن سلمان تمام شدنی نیست

اوج استیصال سعودی ها را نه تنها در نشست آنها با آمریکایی ها و انگلیسی ها و صدور بیانیه مشترک و درخواست آتش بس فوری، بلکه از سخنان بن‌سلمان، ولیعهد سعودی در جریان چهل‌ودومین اجلاس سران کشور‌های عضو شورای همکاری خلیج فارس  در ریاض که از «ضرورت دستیابی به راه‌حل سیاسی در یمن» صحبت کرده بود، می توان فهمید. هرچند اقرار بن‌سلمان به راه‌حل سیاسی در یمن نشان‌دهنده پذیرفتن این رویکرد از سوی او است، اما این اتفاق چیز تازه‌ای نیست. چند ماه قبل هم سایت افشاگر «ویکی‌لیکس» به نقل از یک منبع عالی‌رتبه سعودی در مورد امتیاز‌های قابل‌توجه بن‌سلمان به دولت نجات ملی یمن صحبت کرده بود و اینکه او حتی حاضر شده حاکمیت این دولت را در مناطق تحت تصرفش به رسمیت بشناسد. با این حال، حملات ائتلاف سعودی به غیرنظامیان یمنی نشان می‌دهد که بن‌سلمان هنوز نمی‌داند چگونه باید از کابوسی راحت شود که به دست خود او ایجاد شده است. در این تردیدی نیست که بن‌سلمان به دنبال خلاص شدن از کابوس جنگ یمن است و حتی به نظر می‌رسد انتظار دارد این جنگ به زودی پایان یابد. نشانه این موضوع را می‌توان از بودجه آل‌سعود در سال ۲۰۲۲ دریافت که با فرمان سلطنتی پادشاه آل سعود، به صورت رسمی اعلام شد و محمد بن‌عبدالله الجدعان، وزیر دارایی سعودی، نیز برخی از جزئیات آن را در یک کنفرانس مطبوعاتی بیان کرد. آمار و ارقام این بودجه حکایت از کاهش هزینه‌های نظامی دارد، زیرا ۱۷۱ میلیارد ریال سعودی معادل 58.45 میلیارد دلار برای هزینه‌های نظامی ۲۰۲۲ در نظر گرفته شده است. این رقم حکایت از کاهش 10 درصدی هزینه‌های نظامی آل‌سعود دارد، زیرا این هزینه‌ها در سال جاری میلادی ۱۹۰ میلیارد ریال سعودی است.همه اینها نشان از آن دارد که سعودی ها می خواهند هر چه زودتر از جنگ خود ساخته ای که 7 سال پیش  در یمن شروع کردند، خود را خلاص کنند.

ارسال نظرات